HET WERK VAN GOD MAAKT DE MENS BESCHEIDEN EN SCHENKT DE MENS VREUGDE – Wij moeten wel even slikken als we Prediker 7: 1-14 lezen. Is dit nu evangelie? Dat woord betekent immers ‘goede, blijde boodschap’. De constatering meteen in het eerste vers: ‘de dag waarop je sterft is beter dan de dag waarop je wordt geboren.’ klinkt ons wel heel vreemd in de oren. Dat roept best weerstand op. Daar wordt je toch somber van? Moeten we deze boodschap in de kerk horen? Heeft dan de buitenwacht toch gelijk dat die bijbel en al die preken in de kerk je verdrietig maken?

Toch heeft door de inzet van de Heilige Geest dit hoofdstuk en het boek Prediker een plek gekregen in de bijbel. Blijkbaar hebben wij mensen het nodig om deze pittige en dwarse boodschap te horen. Ja, nog sterker, is dat ‘goed’ voor ons. Juist het woord ‘goed’ komt voor in vers 14, dat de tekst voor de preek zal vormen.

Martin de Boer (emeritus predikant van De Verbinding in Hoogkerk) neemt zondagmorgen ook vers 13 erbij. Vooral omdat het daar gaat over het ‘werk van God’. Juist daarop wil de schrijver van het boek Prediker ons zicht geven. En iets belangrijkers is er voor ons mensen niet denkbaar. Zicht op Gods werk zet onze beslagen ramen open. Juist wanneer het over zware zaken in ons leven gaat.

Liturgie

– Welkomstwoord
– Stil gebed
– Votum & Zegengroet